۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84185912
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

در رویای تنوع تاکتیکی

تهران- ایرناپلاس- قاسم پناهگر یکی از بازیکنان تیم فوتبال کیان که دیگر وجود خارجی ندارد به نکات جالب توجهی از شهرآورد زمستانی اشاره دارد.

به گزارش ایرناپلاس، سرمربی اسبق تیم تهرانجوان در گفت‌وگو با ایرناپلاس بر این عقیده است فوتبال ما در زمینه مربی‌سازی کار خاصی صورت نداده و بسیاری از مربیان به دلیل مشغله‌های دیگر خود، تنوع تاکتیکی ندارند و اصلاً در کلاس حاضر نمی‌شوند.

هر دو تیم به پیروزی فکر می‌کردند
پیشکسوت فوتبال در باره شهرآورد زمستانی به ایرناپلاس گفت: «با توجه به حساسیت بازی برای استقلال که به حفظ صدرنشینی فکر می‌کرد و از طرفی پرسپولیس هم قصد داشت تا خود را از میانه جدول بالا بکشد، طبیعتاً هر دو تیم دوست داشتند برنده از میدان خارج شوند و ۳ امتیاز بازی را به نام خود ثبت کنند. چیزی که در این دیدار مشهود بود. هر دو تیم بویژه پرسپولیس که با سه هافبک دفاعی شروع کرده بود، سعی می‌کردند، فضاها را بگیرند. ارتباط هافبک‌های استقلال را با مهاجم‌ها قطع کنند و در این راه نیز کمی موفق بودند. وقتی به هافبک‌ها اجازه ندهیم توپ را به مهاجمان برسانند خب مهاجم برای گرفتن توپ مجبور می‌شود به عقب بیاید.»

پاشنه آشیل استقلال خط دفاعی این تیم بود
مربی اسبق صباباتری با تایید این پرسش که پاشنه آشیل استقلال خط دفاعی این تیم بود اضافه کرد: «شکافی بین دو مدافع استقلال که در واقع پاشنه آشیل این تیم بود و پرسپولیس بسیار خوب از آن استفاده کرد. آقای فکری این را ندید و موضوعی که باعث تعجب من بود و در واقع آقای گل‌محمدی چون تیمش عقب بود باید یک دفاع کم می‌کرد و یک مهاجم می‌آورد به سه دفاع تغییر سیستم می‌داد تا این گل را جبران کند، اما برعکس آن استقلال این کار را کرد، معمولاً تیمی که جلو هست وقتی یک مدافع را کم می‌کند و مهاجم می‌آورد، کمی عجیب به نظر می‌رسد.»

همه دیدند الا کادر فنی استقلال
وی افزود: «برای من تعجب‌آور بود تیمی که جلو هست چرا یک دفاع کم کرد؟! اگر قرار بود دیاباته به زمین بیاید کمی دیرتر می‌آمد و با یک مهاجم تعویض می‌شد. عملاً دیدیم که استقلال بعد از تعویض سیداحمد موسوی به سیستم ۲-۵-۳ و گاهاً ۱-۶-۳ روی آورد. در حالی که آقای فکری می‌توانست با سیستم ۲-۴-۴ بازی کند و وریا غفوری در سمت راست خط دفاعی به بازی گرفته شود تا آن فاجعه بار نیاید و عبدی به آن شکل مدافعان استقلال را برندارد و گل بزند. مرکز خط دفاع که عمق نداشت و هر دو مدافع میانی‌اش روی یک خط بازی می‌کردند را همه دیدند الا کادر فنی استقلال! این دو اشتباه کافی بود تا سرنوشت بازی با شروع نیمه دوم به سود پرسپولیس تغییر کند.»

استقلال باید ممنون آقای نوراللهی باشد
پناهگر گفت: «مدافعان استقلال در این بازی پراشتباه‌ترین بازیکنان بودند و این موقعیت‌ها را به تیم حریف دادند، اما فکر می‌کنم پرسپولیس خیلی خوب فوتبال کرد. نیمه دوم را واقعاً با برنامه آغاز کرد و بازی را از استقلال گرفته بود. این تیم باید ممنون آقای نوراللهی باشد! ممنون بی‌دقتی او که حتی از درون شش قدم هم نتوانست دروازه‌ استقلال را باز کند و اگر آن توپ‌ها به گل می‌نشست استقلال بازی را ۴ بر یک می‌باخت! نهایتاً بازی بدی نبود با توجه به اینکه استرسی نبود چون تماشاگر در ورزشگاه حضور نداشت راحت‌تر دو تیم توانستند بازی کنند و حتی مربی‌ها راحت‌تر در کنار زمین تیم‌های خود کوچ کردند.»

یک مربی باید سعه صدر داشته باشد
مفسر فوتبال اظهار کرد: «به نظرم گل‌محمدی موفق‌تر بود، البته آقای فکری هم با آوردن دیاباته و ارسال‌هایی که کرد عرصه را به روی مدافعان پرسپولیس تنگ کرده بود. خیلی فشار روی خط دفاع این تیم آوردند و مهدی قاندی یک بازیکن ریزنقش و تکنیکی است که هم حمل توپ خوبی دارد و هم توانست گل تساوی را بزند. در این دیدار دیدیم که آقای فکری به دلیل عدم استفاده از میلیچ در این بازی که در شهرآورد گذشته یکی از بهترین‌ها بود و استفاده از نادری ناآماده تاوانش را پس داد. ژاپنی‌ها در این شرایط می‌گویند، تشویق همیشه تنبیه به ندرت! یک بازیکن اگر سرپیچی کرده یک مربی باید سعه صدر داشته باشد.»

غفوری آن فروغ نیمه اول را نداشت
پیشکسوت فوتبال اضافه ‌کرد: «اینجا مصالح یک باشگاه با قدمت ۶۰ ۷۰ ساله است و مصلحت آقای فکری این است که باید شخصیت خود را در این تیم جا بیندازد. در اینجا باید آقای فکری با سعه صدر از میلیچ استفاده می‌کرد، اما در رابطه با بیرون بردن موسوی نیز باید بگویم که او با وریا غفوری زوج خوبی را در جناح راست استقلال تشکیل داده بودند. آقای فکری با بیرون کشیدن او حملات غفوری را در این سمت نیز عقیم کرد. غفوری آن فروغ نیمه اول را نداشت. این هم یک ضربه‌ای بود که استقلال خورد. تیمی که می‌خواهد جلو بازی کند باید دو مدافع آخرش هم یارگیر باشد و هم عمق را پوشش دهند. اما دو مدافع آخر استقلال بد بازی کردند.»

غفوری، فروغ نیمه اول را نداشت
پناهگر گفت: «آقای فکری اگر قصد تغییر سیستم داشت باید سیستم خود را به ۲-۴-۴ تغییر می‌داد نه ۲-۵-۳. وقتی موسوی را بیرون کشید باید غفوری را به دفاع راست می‌آورد و در این شرایط رضاوند که در تیم‌های قبلی در کناره‌ها بازی کرده بود، می‌توانست در این بازی به غفوری نزدیک شود و آن زوج سازی شکل بگیرد. نادری هم کم تحرک زوج خوبی برای قائدی در سمت چپ نبود و نتوانست در زمان حضور خود کمکی به قائدی کند. هرچند دو تیم در این شهرآورد زمستانی اشتباهاتی داشتند، اما عقیده دارم که این بازی بهتر از همه شهرآوردهای دیگر از آب درآمد و هواداران فوتبال از دیدن آن لذت بردند.»

اگر می‌خواهیم فوتبال ما جهشی داشته باشد
سرمربی اسبق تیم تهرانجوان در پاسخ به این پرسش چرا تیم‌های ما تنوع تاکتیکی ندارند و به یک شکل بازی می‌کنند، اظهار داشت: «ما که مبتکر فوتبال نیستیم و فوتبال یک ورزش وارداتی است، ما اگر فوتبال‌مان حرفه‌ای است و می‌خواهیم فوتبال ما جهشی داشته باشد حداقل در آسیا بتوانیم حرف‌های بیشتری بزنیم چه در عرصه باشگاهی و چه در عرصه ملی آن کاری را باید انجام دهیم که آقای امه ژاکه (سرمربی فرانسه) قبل از جام جهانی ۱۹۹۸ کرد. آقای ژاکه نظرش این بود در کشوری که می‌خواهد فوتبالش جهش داشته باشد قبل از هر چیزی باید دانش مربیان خود را بالا ببرد. مربی خوب تربیت بکند.»

بیشتر مربیان ما فقط الگوبرداری می‌کنند
پیشکسوت فوتبال ادامه داد: «آیا در این ۳۰ سال اخیر هیچیک از این مربیان ما حتی به کشورهای بنگلادش، افغانستان و ... برای دیدن یک دوره ۵ روزه مربیگری رفته‌اند؟! اکثر مربیان ما فقط الگوبرداری می‌کنند. مثلاً یکی دلش می‌خواهد می‌رود تمرینات لیورپول را می‌بینید و می‌آید نصفه و نیمه در اینجا آن را اجرا می‌کند! در سال ۱۳۸۳ من دستیار میلان زیوادینوویچ صربستانی در تیم صباباتری زمانی که علی دایی، سهراب بختیاری‌زاده و ... بازی می‌کردند، بودم حتماً باید ساعت هشت و نیم صبح باید در باشگاه حاضر می‌شدم در حالی که ساعت ۱۰ صبح تمرین داشتیم. البته این موضوع تنها یک ماه دوام داشت و بازیکنان به تنگ آمدند به هم خورد!»

این فوتبال با این روش پیشرفت نمی‌کند
وی گفت: «از صبح ما و بازیکنان مثل یک کارمند باید در باشگاه حاضر می‌شدیم و حتی ناهار را در آنجا می‌خوردیم. صبح تمرین و بعدازظهر هم یک تمرین بعد می‌رفتیم بیرون. الان شما ببینید مربیان آنها مثل آقای کلوپ، آقای کونته، آقای مورینیو، اینها صبح و تا شب با فوتبال می‌گذرانند، اما در ایران مربیان ما به رستوران‌های خود می‌روند! رستوران‌دار داریم، اتومبیل‌فروش داریم؛ همه کاسب هستند و تنها دو ساعت بعدازظهر می‌آیند سر تمرین خب معلوم است دیگر این فوتبال با این روش پیشرفت نمی‌کند. به همین دلیل است در هیچ یک از تیم‌های ایرانی شما تنوع تاکتیکی نمی‌بینید.»

فدراسیون فوتبال باید فکر اساسی کند
پناهگر با گفتن اینکه آقای برانکو وقتی در ایران بود هر سال در کلاس‌هایی در کرواسی هم شرکت می‌کرد، افزود: «مربیان خارجی همه در کلاس‌ها حضور یافته و دانش‌اندوزی می‌کنند، اما ما هر چه داریم مال 20 سال پیش است. به همین دلیل است که شما آن تنوع تاکتیکی را نمی‌بینید. یعنی از شروع بازی تا پایان آن با یک آهنگ تیم‌ها بازی می‌کنند. فدراسیون فوتبال و در راس آن کمیته آموزش و کمیته جوانان باید یک فکر اساسی کنند.
در زمان قدیم دتمار کرامر را به ایران آوردند، چند مربی مشهور دیگر مثل آقای هانس آمدند، اما اکنون سال‌هاست نه مدرسی به ایران می‌آید و نه مربی‌ای از ایران به خارج می‌رود؛ بعد نگاه می‌کنید مربیان ۷ میلیارد و ۶ میلیارد می‌گیرند! نوش جانشان تا این مدیرها هستند اینها نیز می‌گیرند و می‌خورند!»

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.